9.9.2025
Romuautoasetus parani EU-parlamentissa
Verrattuna komission alkuperäiseen, aivan mahdottomaan esitykseen, olen pääosin tyytyväinen lopputulokseen. Täydellinen esitys ei silti ole ja toteutuksen mahdollisiin ongelmiin on voitava puuttua.

Euroopan parlamentti äänesti tänään ns. romuautoasetuksesta. Virallisesti kyse oli mietinnöstä ehdotukseksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta. Esityksellä pyritään vahvistamaan kiertotaloutta ja eurooppalaisen autoteollisuuden omavaraisuutta.
Olen ollut tiiviisti mukana tämän asian valmistelussa. Verrattuna komission alkuperäiseen, aivan mahdottomaan esitykseen, olen pääosin tyytyväinen lopputulokseen. Museo-, kulttuurihistorialliset - ja urheiluautot saatiin pelastettua, kun esitystä järkevöitettiin. Tavoitteet ovat nyt realistisempia ja byrokratiaa on vähemmän. Täydellinen esitys ei silti ole ja toteutuksen mahdollisiin ongelmiin on voitava puuttua.
Loppumetreillä tuli ilmi vielä tuottajavastuuseen, kaikkien autojen ja kulkuneuvojen kierrättämiseen liittyviä ongelmia. Sen toimeenpanoon tarvitaan maalaisjärkeä ja joustavuutta.
Kannan huolta erityisesti siitä, että tuottajavastuuseen liittyvä uusi regulaatio voi olla pienille toimijoile, esim. moottoripyörien ja mopojen purkajille liian raskasta. Etenkin kun me Suomessa otamme EU:sta tulevat ohjeet joskus liian kirjaimellisesti. Tätä on seurattava nyt huolella.
Esityksen tavoite on oikea: vanhojen autojen ja autonosien saaminen kiertoon ja Euroopalle arvokkaiden metallien talteen ottaminen. Jos toteutus onnistuu, vahvistamme tällä Euroopan autoteollisuuden ja raaka-aineiden hankinnan omavaraisuutta. Nykyisellään 3-4 miljoona autoaa katoaa vuosittain EU:n alueella. Minne ne päätyvät? Joko romuiksi teiden varsiin ja metsiin tai sitten ne viedään kolmansiin maihin, erityisesti Afrikkaan, jossa ne menevät nopeasti rikki. On kannattavampaa jättää metallit Eurooppaan ja saada ne mukaan täällä kiertotalouteen, kun metalleista on meillä pulaa.
Minulle meppinä on rohkaisevaa nähdä, että Euroopan parlamentilla on oikeasti merkitystä eikä se ole vain kumileimasin komissiolle. Emme tee täällä vain mihinkään vaikuttamattomia julkilausumia, vaan voimme aidosti muuttaa esitettyä lainsäädäntöä parempaan suuntaa. Näin tapahtui nyt esimerkiksi juuri kulttuurihistoriallisten ja harrasteautojen suhteen, joita komissio ei ollut huomioinut alkuperäisessä esityksessä ollenkaan. Suuri kiitos kuuluu erityisesti museo- ja autoharrastajille, jotka ovat toimineet asiassa aktiivisesti ja lisänneet painetta meppien suuntaan jokaisessa Pohjoismaassa.
Kuvaavaa nykyiselle parlamentin puoluekartalle on, että tässäkin asiassa poliittisen kartan vasen ja oikea laita löysivät toisensa. Ympäristövaliokunnassa esitystä vastustivat parlamentin vasenryhmä sekä laita/äärioikeistoa edustavat PfE- ja ESN-ryhmät. Vihreät äänestivät tyhjää. Sosialistien (Suomesta SDP), Kansanpuolueen (Kokoomus) ja oman Renew-ryhmäni (Keskusta ja RKP) edustajat, samoin kuin ECR-ryhmän (PS) enemmistö, äänestivät mietinnön puolesta.