5.10.2015

Pohjois-Suomen kansainvälisiä raideyhteyksiä kehitettävä

Kansanedustaja Katri Kulmuni on jättänyt kirjallisen kysymyksen Pohjois-Suomen raideyhteyksien kehittämisestä. Kulmuni kysyy liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä, minkälaisiin toimiin hallitus ryhtyy Keminmaa-Haaparanta-välin sähköistämiseksi, Kolarin radan sähköistämiseksi sekä Salla-Katalahti-radan kehittämiseksi.

-    On olemassa erinomaiset edellytykset Suomen ja Ruotsin rataverkostojen yhteen rakentamiselle. Oulun ja Luulajan välisen yhteyden teknisenä esteenä Suomen puolella on ainoastaan sähköistämistä kaipaava Keminmaan Laurilan ja Tornion välinen rataosuus, jonka pituus on noin 20 kilometriä ja investointitarve noin 10 miljoonaa euroa. Ruotsin rataverkolla liikennöivä Norrtåg Ab on jo julkisuudessa ilmaissut kiinnostuksensa Oulu-Luulaja-raideliikennettä kohtaan, Kulmuni toteaa.

Eurooppalaisesta näkökulmasta kyse on siitä, että rakennetaan valmiiksi Suomea ja Ruotsia yhdistävä Perämeren käytävä, joka on osa EU:n eurooppalaista liikenneverkkoa eli TEN-T-verkkoa.

-    Sekä VR että Liikennevirasto priorisoivat korkealle olemassaolevan raideverkoston sähköistämisen. Kolarin radan sähköistäminen palvelisi sekä matkailun että teollisuuden tarpeita, Kulmuni sanoo. 

Ruotsin raideyhteyden avaamisen ja Kolarin radan sähköistämisen lisäksi Kulmuni toivoi vastausta myös Salla-Kantalahti-radan tulevaisuudesta.

-    Vaikka moni yhteistyökuvio on nyt Venäjän kanssa jäässä, ei pidä kuitenkaan luopua pitkän aikavälin tavoitteista, joista yksi on Salla-Kantalahti-radan mahdollistaminen, Kulmuni sanoo. 


Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, 044 2555 903, katri.kulmuni@eduskunta.fi