30.3.2011

Paneelipäivät

Eilen oli varsinainen vaalipaneelipäivä. Olin Ylitorniolla Allianssin organisoimassa nuorisopaneelissa Ylitornion lukiolla ja illalla Arkitikumissa Think Barents-paneelissa, jossa pohdittiin Barentsin alueen tulevaisuuden näkymiä. Molemmat paneelit olivat varsin mukavia ja antoivat valtavasti ajattelemisen aihetta jälleen. 

Barentsin alueella on aivan uskomattomia mahdollisuuksia. Eräs opiskeluystäväni oli seuraamassa paneelia ja esitti kysymyksen, viekö metropolipolitiikka mahdollisuuksia Kalottialueen kehittämiseltä? En ole suuri metropolitpolitiikan ystävä. Kannatan desentralisaatiota, hajauttamista. Luonnontaloudellisesti ei ole kestävää kyhätä ihmisiä kerrostaloihin rautateiden varsiin, vaan asua hajautetusti ja mahdollisimman omavaraisesti. Suomi tarvitsee kuitenkin vahvan pääkaupunkiseudun ja elinvoimaiset alueet. Niitä asetellaan edelleen vastakkain, vaikka korulauseissa toisin väitetäänkin.

Barentsin alueen kysymykset pitäisi olla kansallisen aluepolitiikan yläpuolella. Kalottialueen kysymykset ovat suuria kansainvälisen tason asioita, missä valtiovallan täytyy olla aktiivinen, jottemme jää mopen osaan. Suuri osa maailman vielä hyödyntämättömistä energiavarannoista sijaitsee Barentsin alueella. Se on luonnonvaroiltaan äärimmäisen rikas ja luonnonoloiltaan erittäin haastavaa aluetta. Ilmastonlämpenemisen seurauksena Luoteis- ja Koillisväylä tulevat avautumaan tulevaisuudessa meriliikenteelle, mikä mullistaa maailmana rahtiliikenteen, kun seilausajat voivat puolittua ja pullonkauloja Panaman ja Suezin kanavista voidaan purkaa.

Ja ne rautatiet. Tämänpäiväisessä Lapin Kansassa oli uutinen pohjoisen lukuisista rautatiehankkeista, joita eräs konsulttiyhtiö selvittänyt. Monien kaivoshankkeiden myötä Lappi tulee tarvitsemaan uusia rautateitä, mutta mistä, minne, miten ja milloin, on vielä täysin avoinna. Helpoin ja nopein yhteys Jäämerelle Suomelle olisi rata Sallasta - Kantalahteen. Aikanaan siellä sellainen on ollut, mutta linja käärittiin osittain rullalle ja myytiin romumetalliksi.

Rautateiden rakentaminen ei ole halpaa lystiä. Konsulttiselvityksen mukaan yhteensä rautatiehankkeet Pohjois-Suomessa tulisivat maksamaan noin miljardin! Rautatiet vaativat järeää kuljetustarvetta, henkilöliikenne on vasta toissijaista. Salla - Kantalahti olisi myös henkilöliikenteen osalta perusteltu, koska Venäjä on rautatiekansaa. Rata toisi suuria matkailuvirtoja Suomeen. Mitä pikemmin sen saamme sen parempi. Yhteys olisi suuri helpotus myös Sallan kunnalle. Suurin ongelma taitaa olla tällä hetkellä se, ettei Venäjä ole toistaiseksi ollut asiasta kovin kiinnostunut. Toivottavasi ilmapiiri muuttuisi.

Vaalipaneelit itse asiassa jatkuivat vielä tänään ja huomennakin. Olin tänään Ranuan lukion vaalipaneelissa ja huomenna on vuorossa vielä Kittilä. Äänestäjiä siellä ei ehkä hirvittävästi ole, kun valtaosa on alaikäisiä, mutta koen sen nuoren ehdokkaan velvollisuudeksi ja tehtäväkseni Lapin Keskustanuorten puheenjohtajana, koettaa innostaa nuoria yhteisten asioiden hoitamiseen. Nuoret antavat voimaa!

Suomen metsäteollisuushistorian kaikkien aikojen suurin investointi Suomeen

11.2.2021

Kemiin investoidaan 1,6 miljardia euron biotuotetehtaaseen.

Lue lisää
Työtä kotiseudun hyväksi - olen ehdolla kuntavaaleissa

1.2.2021

Jo ennen kuin tulin mukaan politiikkaan, olin torniolainen. Ja jos joskus poliittinen toimintani päättyisi, niin kotini olisi silloinkin Torniossa. Täällä ovat sukujuureni, täällä olen saanut elää ja asua, vaikka viime vuosina olenkin viettänyt osan ajastani kansanedustajan tehtävien vuoksi Helsingissä. 

Jos toimintani Tornion kaupunginvaltuustossa voi edistää kotikaupunkini ja sen ihmisten etua ja kehitystä, niin olen velvollinen asettumaan ehdokkaaksi. Enkä ainoastaan velvollinen, vaan teen sen sydämen palosta.

Olen siis ehdolla tulevissa huhtikuun kuntavaaleissa. Haluan tehdä työtä minut kasvattaneen kotiseudun hyväksi, jos torniolaiset antavat minulle vaaleissa luottamuksen. Ratkaisu on jälleen äänestäjien käsissä.

Lue lisää
Korona laittaa rajankin testiin

22.10.2020

Korona on laittanut monen väylänvartisen elämän mullin mallin. Kevään sinnittely tiukkojen koronarajoitusen kanssa näyttää valitettavasti saavan nyt syksyllä jatkoa. Rauhallisen koronakesän jälkeen virus on lähtenyt taas isoissa kaupungeissa leviämään. Sieltä se etenee muuallekin. 

 

Kirjoitus on alunperin julkaistu Meän Torniolaaksossa 22.10.2020

Lue lisää
Keskustan ryhmäpuheenvuoro: Puoliväliriihessä päätökset 30 000 työllisestä lisää - talouden vakauttamisesta parlamentaarinen näkemys

7.10.2020

Arvoisa puhemies,

Me päättäjät voimme toimia nyt kahdella tavalla.

Voimme joko luoda koteihin toivoa ja varmuutta, tai lisätä huolta ja epävarmuutta.

Keskusta sanoo: Kyllä Suomi selviytyy.



Lue koko puheenvuoro: 

Lue lisää
Pääkaupunkien yhteistyötä rajaseutujen ratkaisuille

30.9.2020

"Länsi- ja pohjoisrajan ihmiset ovat joutuneet korona-aikana poikkeuksellisen paineen keskelle. Monen rajalla elävän elämänpiiri puolittui, kun tavanomaisille asioille ei voinutkaan kuukausiin lähteä Ruotsiin tai Norjaan.

 

Koronan hellittäessä sisärajavalvontaa lievennettiin, mutta epidemian jälleen voimistuessa Pohjoismaissa sisärajavalvonta on tällä viikolla palannut myös Suomen ja Ruotsin sekä Norjan välisille rajoille."

Kirjoitus on alunperin julkaistu Kemi-Tornio Kaupunkilehdessä 30.9.2020. Lue lisää klikkaamalla. 

Lue lisää
Lue Katrin Yhteinen Keskusta -kirja tästä

3.9.2020

Vaikka Keskusta on ”tunnepuolue”, se ei saa kuitenkaan olla ”tunnelmointipuolue”. Kauniiden, mutta sisällöttömien vertauskuvien ja itsestään selvien latteuksien toistelulla emme pääse eteenpäin. Meillä täytyy olla selkeät yhteiskunnalliset tavoitteet.

Kerron näistä tavoitteista oheisessa pamfletissa. 

Lue lisää

Katrista matkan varrella sanottua

"Keskustalaisuuden ydin pitää saada taas politiikan keskiöön. Katrin johdolla voimme tässä onnistua. Olen tehnyt hänen kanssaan pitkään yhteistyötä ja tiedän, että hänen toiminnassaan näkyvät Keskusta-arvot. Hänestä tulisi kentän yhdistävä puheenjohtaja."