27.7.2020
Olen kuntakiertueella nostanut koulutusta ja lähellä olevan peruskoulun merkitystä vahvasti esille
Korona-kevään kouluponnistus on ollut monelle melkoinen suoritus. Opettajat ja perheet ovat venyneet valtavan pitkälle.
Toivon, että meidän ei tarvitse näin äärimmäistä keinoa enää ottaa käyttöön.
Uutta tietoa tulee hiljalleen etäkouluajasta. Olen kuntakiertueella nostanut koulutusta ja lähellä olevan peruskoulun merkitystä vahvasti esille.
Korona-kevään kouluponnistus on ollut monelle melkoinen suoritus. Opettajat ja perheet ovat venyneet valtavan pitkälle.
Toivon, että meidän ei tarvitse näin äärimmäistä keinoa enää ottaa käyttöön.
Uutta tietoa tulee hiljalleen etäkouluajasta. Olen kuntakiertueella nostanut koulutusta ja lähellä olevan peruskoulun merkitystä vahvasti esille.
Näyttää siltä, että juuri ne oppilaat ja etenkin yläkouluikäiset, joilla ei mennyt hyvin ennen koronaa, ovat olleet vaikeimmin tavoitettavissa koronan aikana ja loppukevään koulujen avaamisen jälkeenkin.
Tämä nostaa vain aiempaa voimakkaammin esiin jo aiemmin tiedossa olleet ongelmat. Tutkimuksissa on vahvaa näyttöä siitä, että jo jonkin aikaa yläkouluun siirtyvien kuudesluokkalaisten perusmatematiikan taidot ovat huonontuneet. Pidän tätä erittäin huolestuttavana.
Esimerkiksi tiettyjä perustavan laatuisia muunnoslaskuja osaa vain 20 prosenttia kuudesluokkalaisista hyvin. Asioita ei siis omaksuta riittävästi, ne ovat jäävät irrallisiksi, ja useilta nuorilta puuttuu hahmottamisen kykyä.
Samoin Pisa-tulokset ovat osoittaneet, että meillä on matemaattisten aineiden ja luonnontieteiden hallinta heikentynyt. Myös ammattikoululaisilla on aiempaa huonommat valmiudet peruslaskutoimitusten hallintaan.
Tämä näkyy etenkin maahanmuuttajataustaisten tuloksissa. Myös pojat pärjäävät yleisesti heikommin kuin tytöt.
Tätä eriarvoistumista esiintyy usein juuri kaupungeissa. Tämäkin on alueellista eriarvoistumista.
Pelkään, että mikäli näitä aikaisemman vaiheen ongelmia ei saada korjattua, ei myöskään oppivelvollisuusiän nostosta saada kaikkea sitä hyötyä mitä olisi mahdollista.
Kaikkeen opettajat eivät kykene, vaan tarvitaan apuja. Haasteelliselle oppilaalle tulee järjestää riittävä tuki luokkaopetukseen.
Ennen kaikkea yksilölliset ja räätälöidyt ratkaisut ovat tarpeen, jotta syrjäytymistä ja koulupudokkaita ei olisi. Mitä aikaisemmin koulupudokkaita kyetään auttamaan, sitä halvemmaksi se tulee myös koko yhteiskunnalle ja veronmaksajille.