3.6.2024

Liikennenopeuksien lasku on liian raju

Kotimaan politiikasta. Aivan liian vähällä keskustelulla on etenemässä Väyläviraston linjaus laskea joka viidennen 100 km/h tien nopeusrajoitus 80:een.

Eniten tällaisia hitaampia teitä tulisi Lappiin sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle.

Muutoksia perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä.

Hiilidioksidipäästöjen osalta mennään juuri niin kuin ei pitäisi. Hidastetaan taloutta ja aktiviteettia, kun tavoite pitäisi olla päästöjen vähentäminen teknologian ja investointien kautta taloutta hidastamatta.

Jos tällä tiellä jatketaan, voidaan aivan yhtä hyvin edellyttää teollisuuslaitosten tuotannon ja muun aktiivisen tekemisen vähentämistä juurikin ilmastosyillä.

Liikenneturvallisuus on vaikeammin pohdittava asia. Uudet autot ovat sitä merkittävästi lisänneet, teiden kunto heikentänyt. Kansanedustaja Pekka Aittakumpu esitti pikemminkin nopeusrajoitusten nostoa, koska ajoturvallisuus yleisesti on kuitenkin noussut.

Itse kun tulen pohjoisesta ja myös ajan täällä paljon, tuntuu tuo pudotus isolta. Moni alue jäisi kokonaan hitaampien rajoitusten ympäröimäksi. Vielä merkittävämpi se on teollisuudelle, matkailulle ja yleisesti taloudelle. Hitaammat kuljetusajat näkyvät monessa.

Teiden kunto on valitettavasti jatkuvasti heikentynyt. Tämä on ollut näin hallituksen väristä riippumatta - ja niin se näyttää olevan tämänkin hallituksen aikana.

Pysyvä ajonopeuden pudotus kertoo kuitenkin jotenkin antautumisesta. Liikenneturvallisuus on tietenkin tärkeintä, mutta teiden korjaaminen on siihen oikeampi ratkaisu kuin nopeusrajoitusten pudotus.