22.2.2015

Liedakkalan paneeli: koulutuksen turvaaminen kansallinen hanke

Liedakkalan vaalipaneelin oli kertynyt kolmatta kymmentä kuulijaa. Ykköshuolen aihe oli koulutuksen turvaaminen.

Jäin pohtimaan sitä kuinka syvät seuraukset koulutuspolitiikan valinnoilla on tänne pohjoiseen Suomeen.

Keminmaan päättäjät ovat isojen ja vaikeuden asioiden äärellä Keminmaan valtuuston kokoontuessa huhtikuussa. 

Päätettävän on paitsi Liedakkalan koulun jatko, myös mahdollinen kuntaliitos Simon ja Kemin kanssa.

Koulutuksen leikkaukset ovat olleet viime viikkoina myös valtakunnan politiikan kärkipuheenaiheita. Keskusta teki välikysymyksen koulutuksesta. Hyvä niin. 

Opetusministeri Kiurun johdolla on koulutuksesta leikattu noin 5 %. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus asiasta. On katsottava myös leikkausten kohdennusta. Esimerkiksi Länsi-Lapin ammattioppilaitos Lappiasta on leikattu kolme kertaa maan keskiarvoa enemmän eli 15 %.

Erityisen kovaan nämä leikkaukset ovat puolestaan osuneet Keminmaahan, Pelloon, Simoon ja Kolariin, joista toimipisteet lakkaa. Tämä tarkoittaa 365 aloituspaikan lopettamista. Sattumalta ikään kuin vuodelle jokaiselle päivälle yksi paikka.

Tästä uhkaa kehkeytyä varsinainen kierre. Aloituspaikkoja vähennetään, jonka myötä alueen elinvoima heikkenee ja sitten taas päästään aloituspaikkoja vähentämään.

Näin vientivetoisella alueella osaava työvoima on kaiken A ja O. Tämä linja uhkaa ennen pitkää merilappilaista perusrakennetta: luonnonvaroihin pohjaavaa teollisuuttamme, joka tuottaa 10 % Suomen vientituloista.

Sama huolenaihe koskee peruskouluamme. Siinä uhkana on lukiouudistuksen heijastuminen yläkouluihin. Kiuru on linjannut erittäin kovat säästötavoitteet lukioille. Raamit on lyöty kiinni. Hallinnosta ei voi enää säästää. Tästä uhkaa jäädä musta pekka seuraavalle hallitukselle. 

Olisi äärimmäisen tärkeää huomata, että Lapin kunnissa lukio ja yläkoulu muodostavat toimivan kokonaisuuden. Opettajat opettavat molemmissa asteissa. Lukion poistuminen heijastuu voimakkaasti siten myös yläkoulun toimintaan.