27.1.2025
Laurila-Tornio-Haaparanta radan sähköistys
Rautatieyhteys Ruotsin puolelle on saatu sähköistettyä. Toivottavasti myös matkustajaliikenne alkaa pian.

Kotikaupungissani Torniossa on tänään juhlistettu Laurila-Tornio-Haaparanta rautatieyhteyden sähköistämisen valmistumista. Tietenkään tämä ei tarkoita vielä matkustajaliikenteen käynnistymistä, mutta olemme sitä taas askeleen lähempänä.
Paitsi kansanedustajana ja nyt meppinä, niin myös Tornion kuntapäättäjänä ja tavallisena torniolaisena olen seurannut tiiviisti tämän seutukunnallemme hyvin tärkeän asian kehittymistä. Olin muutamaa viikkoa vaille viisivuotias, kun ruotsalainen matkustajajuna tuli viimeisen kerran Tornion asemalle. Elän toivossa, että lähivuosina matkustajaliikenne palaa jälleen Torniojoen ylitse.
Tornion ja Haaparannan välinen, Suomen ja Ruotsin rajan ylittävä rautatieyhteys alkoi lokakuussa 1919. Sitä oli kaavailtu jo paljon aikaisemmin, olihan Tornio silloisen Venäjän keisarikunnan portti länteen. Etenkin ensimmäisen maailmansodan vuosina liikenne oli Torniojoen yli oli vilkasta. Rautatieyhteys toteutui kuitenkin vasta Suomen itsenäistyttyä.
Matkustajaliikenne VR:n kalustolla Haaparannalle päättyi 1988. Ruotsin puolelta matkustajaliikenne jatkui vielä elokuulle 1992 saakka. Sen jälkeen ainoastaan rahtiliikennettä on kulkenut kiskoja pitkin radan ylitse, eikä sitäkään kovin vilkkaasti.
Junaliikenteen käynnistyminen edellyttää poliittisia päätöksiä ja myös rahoitusta. Haluan uskoa, että yli erilaisten poliittisten rajojen ymmärretään kuitenkin tämän hankkeen tärkeys, nyt kun raide on viimein sähköistetty.
Muuttunut maailmanpoliittinen tilanne on havahduttanut myös seutukuntaamme laajemmin kotimaan huoltovarmuuden ymmärtämiseen kansainvälisten liikenneyhteyksien osalta. Jos Itämerta ei voisi käyttää, on Lapin kautta tapahtuva tie- ja rautatieliikenne maallemme elinehto.
Myös ympäristökysymykset saavat monet harkitsemaan junaa lentokonetta mieluisampana kulkuvälineenä, jos siihen on mahdollisuus. Lapin matkailullekin avautuu aivan uusia mahdollisuuksia, jos meille pääsee tulevaisuudessa vaikkapa yöjunalla Tukholmasta tai muualta Etelä-Ruotsista.