1.9.2021
Lappi ja poro kuuluvat yhteen
Ilman poroja ja porotaloutta on mahdotonta ajatella Lappia. Se on maakuntamme alkuperaÌinen elinkeino, monen perheen tulonlaÌhde, keskeinen osa kulttuuria ja lappilaista elaÌmaÌnmuotoa. SillaÌ on suuri vaikutus myoÌs niihin lappilaisiin, jotka eivaÌt ole itse porotaloudessa.
Kirjoitus on alunperin julkaistu Poromies-lehdessÀ.
Ilman poroja ja porotaloutta on mahdotonta ajatella Lappia. Se on maakuntamme alkuperaÌinen elinkeino, monen perheen tulonlaÌhde, keskeinen osa kulttuuria ja lappilaista elaÌmaÌnmuotoa. SillaÌ on suuri vaikutus myoÌs niihin lappilaisiin, jotka eivaÌt ole itse porotaloudessa.
Eduskunnassa porotalouden tuntemus rajoittuu lappilaisiin kansanedustajiin ja aina riippuen Oulun vaalipiirin menestyksestĂ€ muutamiin Koillismaalta tai Kainuusta valittavaan kansanedustajaan. PuhemiehiĂ€ ei ole siis montaa. Kun kysyn maa- ja metsĂ€talousministeriöstĂ€ poroasioiden perÀÀn, on vastuuvirkamiehiĂ€ muutama. Ei olisi pahitteeksi, jos tulevaisuudessa heistĂ€ useampi olisi Lapista lĂ€htöisin ymmĂ€rtĂ€en myös elinkeinon syvĂ€t kulttuuriset juuret. Kannustankin kiinnostuneita poroperheiden nuoria hakeutumaan tehtĂ€viin myös porotalouden virkamiespuolelle.Â
Lappilaisena pÀÀttĂ€jĂ€nĂ€, koitan tietenkin edistÀÀ porotaloutta mahdollisimman paljon. Kun talvella kĂ€ytiin keskustelua vaikeasta lumitilanteesta ja korvauksista, oli maa- ja metsĂ€talousministeriön esitys ensin huomattavan vaatimaton. Lappilaisten kansanedustajien palautteen ansiosta saimme korotettua lumivahinkokorvauksia muutaman miljoonan ylöspĂ€in. Tai ilman lappilaisedustajien aktiivisuutta viime vaalikaudella, ei ahman metsĂ€styksen poikkeuslupia olisi tullut vielĂ€kÀÀn.Â
Vaikka monella luontaiselinkeinon alalla jatkajien mÀÀrĂ€ on ollut laskussa, porotaloudessa nuoria jatkajia löytyy. Poroperheen työn monipuolistuminen ei ole enÀÀ yksin matkailusta kiinni, vaan seuraava sukupolvi ottanee sosiaalisen median myös porotöissĂ€ kĂ€yttöön. Jopa suomalaiset ovat haltioituneita nĂ€hdessÀÀn luonnossa poroja puhumattakaan, ettĂ€ poron vuoden kiertoa voisi seurata sosiaalisesta mediasta poroperheiden työn kautta tulevaisuudessa.Â
ErĂ€stĂ€ asiaa olen pohtinut paljon ruokakaupassa kĂ€ydessĂ€ni. Kun koitan kaupassa valita kotimaisia maatalouden tuotteita, ottaisin mukaan mieluusti myös porotalouden tuotteita. NiitĂ€ löytyy paikka paikoin, mutta toimittajat ovat usein pieniĂ€ ja toimittaminen tĂ€stĂ€ johtuen vaihtelevaa. Voisiko Valion osuuskunta-ajattelusta ottaa mallia poropuolelle? Valio on kuitenkin edelleen suomalaisten viljelijöiden omistama, mutta kokonsa puolesta voi kilpailla kansainvĂ€listen toimijoiden kanssa. YksittĂ€inen poromies, vaikka taitava onkin, ei kertakaikkiaan ehdi tehdĂ€ kaikkea: porohommia, jalostaa lihaa, myydĂ€ sitĂ€, markkinoida ja kuljettaa. RiittĂ€vĂ€n suuri poro-osuuskunta pystyisi hoitamaan tĂ€mĂ€n eikĂ€ silloin poromiehen tarvitsisi tehdĂ€ itse kaikkea.Â
TyoÌtaÌ poronlihan ja muiden porotuotteiden edistaÌmiseksi on tehtaÌvaÌ edelleen. Nykyisin poronkaÌristys on monessa helsinkilĂ€isravintolassa tuttu annos paitsi kotimaisille kuluttajille myös ulkomaisille turisteille. TaÌmaÌ ei ole syntynyt itsestaÌaÌn, vaan vaati voimakasta markkinointia. Historia kertoo, ettaÌ mm. Paliskuntain yhdistyksen ensimmaÌinen puheenjohtaja, kansanedustaja Matti Oskari Lahtela kierteli paÌaÌkaupunkiseudun ravintoloita ja kaÌvi viemaÌssaÌ keittioÌihin pororuokareseptejaÌ sekaÌ kehui pororuoan maukkautta ja terveellisyyttaÌ. Poron markkinointi palvelee koko Lappia.Â