24.1.2019
Kuluneet neljä vuotta
Kirjoitus on julkaistu Meän Tornionlaakson Vieraspännä-palstalla 9.1.2019.
Kuluneet neljä vuotta olen saanut edustaa Tornionlaaksoa valtiopäivillä. Tehtävä on ollut jännittävä ja työteliäs. Eduskunta on työpaikka siinä, missä mikä tahansa muukin.
Uutena aloitetaan alimmalta askelmalta. Työkavereiden luottamus on ansaittava. Mikään asia ei etene ilman kollegoiden kannatusta, joten yhteistyötä tarvitaan.
Kun ajattelen Tornionlaakson kannalta kuluneita vuosia, näyttelee talouden käänne myös meillä roolia. Ylitornion ja Pellon työllisyystilanne ovat paremmissa kantimissa kuin vuoden 2015 alussa. Parantunut työllisyys näkyy paitsi kansalaisten kukkarossa myös kuntien kassassa.
Kuluneet neljä vuotta olen saanut edustaa Tornionlaaksoa valtiopäivillä. Tehtävä on ollut jännittävä ja työteliäs. Eduskunta on työpaikka siinä, missä mikä tahansa muukin.
Uutena aloitetaan alimmalta askelmalta. Työkavereiden luottamus on ansaittava. Mikään asia ei etene ilman kollegoiden kannatusta, joten yhteistyötä tarvitaan.
Kun ajattelen Tornionlaakson kannalta kuluneita vuosia, näyttelee talouden käänne myös meillä roolia. Ylitornion ja Pellon työllisyystilanne ovat paremmissa kantimissa kuin vuoden 2015 alussa. Parantunut työllisyys näkyy paitsi kansalaisten kukkarossa myös kuntien kassassa.
Jokivarrentietä olen suhannut edestakaisin. Tien tuntien, oli kunnia-asia, että se kuuluu vuoden alusta kansallisesti korkeimpaan teiden hoitoluokkaan. Liikenne- ja viestintäministeriö antoi asiasta asetuksen marraskuussa.
Vielä syksyllä ministeriön esitys kuristi kurkkua Lapin osalta. Virkamiesnäkemys oli, että maakunnassa on vain yksi pääväylä, joka menee Rovaniemeltä Inariin. Koko Länsi-Lappi oli byrokraateilta jäänyt huomioimatta.
Jokivarren aktiivisen vaikuttamisen ansiosta lopputulos on erinäköinen. Tornionlaaksoa halkova valtatie 21 on kokonaisuudessa mukana Käsivarresta Tornioon. Tällä kansainvälisellä tieosuudella liikkuu valtavat määrät tavaraa. Oli oikein, että ministeri käytti jokivartisten vahvan vinkin ansiosta käsiohjausta.
Jokivarrentien parempi kunnossapito pitäisi näkyä etenkin talviaikaan. Väylähän onkin välillä ollut kuin uurteinen luistinrata, joten toivotaan, että tason nosto tuntuu.
Jokivarren rekkarallin ohella tärkeää Tornionlaaksolle oli hallituksen ennen joulua antama esitys ulkomaalaisen rekkaliikenteen tienkäyttömaksuista. Suomalaiset rekat ovat joutuneet pulittamaan jo pidemmän aikaa liikennöinnistään ulkomailla.
Ulkomaalaisen liikenteen tienkäyttömaksu kirjattiin hallitusohjelmaan yli kolme vuotta sitten. Valtiovarainministeriön hidastelun seurauksena lakiesitys saatiin vasta nyt eduskuntaan - ja toivottavasti myös sieltä läpi. Myös raskaan liikenteen talvirengaspakko on ollut tämän vaalikauden tuotoksia.
Kuluneella kaudella olemme pystyneet hoitamaan nipun väylänvartisten asioita parempiin uomiin. Toki on paljon asioita, joiden parissa töitä riittää edelleen. Ei ole maailma tullut vielä valmiiksi.
Toivon, että eduskunnassa myös seuraavalla kaudella on lappilaisia, jotka tuntevat jokivarren kodikseen ja työ kauniin kotiseutumme puolesta jatkuu.
Lämmin kiitos Meän Tornionlaakson lukijoille kuluneesta kaudesta!