6.10.2015

Kansanedustaja Kulmuni: Raideliikenteen avaaminen kilpailulle riski Lapille ja Itä-Suomelle

Yllättäen keskusteluun lähtenyt VR:n ostoliikennereittien henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle vaatii laajan poliittisen keskustelun.


-    Tähän liittyy syviä ideologisia kysymyksiä etenkin keskustalaisille. Loppuviimein on kysymys koko maan asuttuna pitämisestä ja tasa-arvoisista palveluista. Lyhyiden säästöjen tavoittelulla ei pidä romuttaa koko järjestelmää, Kulmuni sanoo. 

VR:n monopoli turvaa osaltaan sen, että vilkkaasti liikennöityjen reittien kannattavuudella voidaan ylläpitää hiljaisempien, mutta yhteiskunnan kannalta tärkeäksi koettujen reittien junaliikennettä.


Kilpailun avaaminen johtaisi paineeseen avata Etelä-Suomen kannattavia reittejä yksityisille toimijoille. Tämä todennäköisesti veisi VR:ltä edellytyksiä liikennöidä myös Pohjois-Suomen reiteillä.


Kaikissa oloissa tulee varmistaa pohjoisen velvoite- ja ostoliikenteen olemassaolo Kemiin, Kolariin, Rovaniemelle ja Kemijärvelle.


-    On huolellisesti selvitettävä miten junaliikenteen avaaminen kilpailulle vaikuttaisi VR:n kykyyn hoitaa velvoiteliikenne. Miten voimme varmistaa, ettei tämän tien päässä ole postin tilanne, jonka osalta saamme tehdä hartiavoimin töitä, ettei osasta jakeluvelvoitetta luovuta, Kulmuni kysyy.

-    On huolehdittava, että Lapin yhteydet säilyvät ensisijaisesti velvoiteliikenteenä. Mikäli selvityksessä kävisi ilmi, että velvoiteliikenteen turvaaminen edellyttää vilkkaasti liikennöityjen reittien VR:n yksinoikeutta, tulisi näin menetellä. Jos velvoiteliikennettä heikennetään, pitäisi ostoliikennettä lisätä voimallisesti. Se on budjettikysymys ja olisi kulloistenkin poliitikkojen käsissä, Kulmuni toteaa.

 

Lisätietoja: kansanedustaja Katri Kulmuni, puh. 044 2555 903, katri.kulmuni(at)eduskunta.fi