11.9.2025
AdBlue-asiassa edelleen työstettävää
Arktisen alueen erityisolosuhteita ei ole otettu riittävästi huomioon ja dieselautoilijat ovat joutuneet kohtuuttomaan tilanteeseen EU-sääntelyn myötä.

Olen saanut paljon palautetta, niin kuljetusalan yrittäjiltä kuin tavallisilta autoilijoilta eri puolilta Suomea, tästä AdBlue-kysymyksestä. Viime keväänä komissio myönsi, että ongelma on aito. Sen ratkaisemista ei voi jättää kuitenkaan yksinomaan tuotekehittelyn varaan. Asia ei ole välttämättä kaupallisesti kiinnostava, mutta niille, joita se koskettaa, vaikutus on suuri. Tilanne on epäreilu pohjoisimman EU:n alueella toimiville kuljetusalan yrittäjille ja yleensä siellä dieselmoottoreita käyttäville.
Jätin komissiolle uuden kirjallisen kysymyksen. Pyrin viemään asiaa eteenpäin myös muita kanavia pitkin.
Kysymykseni seuraa kokonaisuudessaan alla:
Kirjallisesti vastattava kysymys komissiolle
työjärjestyksen 144 artikla
Katri Kulmuni (Renew)
Toimenpiteet AdBlue-järjestelmän pakkaskestävyyden ongelmien ratkaisemiseksi
Jätin 17.12.2024 kirjallisen kysymyksen AdBlue-järjestelmän pakkaskestävyyydestä (E-002989/2024). 18.3.2025 annetussa vastauksessa todetaan komission olevan tietoinen reagenssien käyttöön liittyvistä ongelmista matalissa lämpötiloissa. Ratkaisuksi esitetään mm. teollisuuden aloitteesta tehtävää standardia, jolla parannettaisiin reagenssien pakkasenkestävyyttä.
Tilanne ei ole kuitenkaan muuttunut. Jos pakkaskestävyyttä halutaan lisää, ei liuoksen ureapitoisuus täytä enää standardin vaatimuksia. Vastuuta ongelman ratkaisemisesta ei voi sysätä yksin autoteollisuudelle, vaan sääntelyäkin olisi tarkasteltava.
Euroopan laajuisesti kyse ei ole suuresta ongelmasta, mutta niitä kuljetusalan toimijoita, jotka työskentelevät arktisissa olosuhteissa, asia koskee voimakkaasti. Pohjoiskalotin alueella EU-maiden yrittäjät joutuvat myös eriarvoiseen asemaan norjalaisten yrittäjien kanssa sääntelyn takia.
Edellä olevan perusteella kysyn komissiolta, ryhtyykö se toimenpiteisiin, jotka mahdollistavat dieselmoottoriautojen tosiasiallisen käytön myös Euroopan pohjoisimmilla alueilla esim. myöntämällä poikkeuksen pakokaasumääräyksistä niille alueille, jossa talvisin lämpötila menee pidemmäksi aikaa alle -11 pakkasasteen?